PowerMama

Wil jij graag sporten tijdens je zwangerschap of het sporten weer oppakken na je bevalling, maar weet je niet wat veilig is voor jouw lichaam en je kindje? Dan is het PowerMama programma echt iets voor jou. Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk
weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling hebben echter een behoorlijke impact op je lichaam.  Verstandig is dus om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.

CrossFit 7 Mountains biedt in samenwerking met de Core Academy het PowerMama
trainingsprogramma aan. Dit trainingsprogramma is speciaal gericht op vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Waarom is dit de ideale manier van trainen?
Wanneer je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet hoe je dit veilig kunt doen, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door foutief trainen. Ter voorkoming hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Wanneer je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen
aandacht aan besteed.

Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je kennismaken met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het in?
Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven.

Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Daarnaast maak je elke week kennis met een aantal CrossFit basisbewegingen zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift.

Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy in samenwerking met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde vrouwelijke trainster die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Voor wie?
Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling weer een start willen maken met trainen. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Ook wanneer je rug, buik, bekken of bekkenbodem klachten hebt is het mogelijk deze cursus te volgen.

Wanneer?
De cursus duurt 8 weken en wordt elke zaterdag gegeven van 10.30 uur – 11.30 uur. De eerstvolgende cursus start op zaterdag 3 november 2018 en eindigt op zaterdag 22 december 2018. Het aantal plaatsen is beperkt, dus geef je snel op.

Kosten
De kosten voor deze cursus bedragen € 140 voor 8 lessen. Of wanneer je reeds een abonnement hebt bij CrossFit 7 Mountains, dan zijn deze lessen kosteloos te volgen.

Interesse? Neem dan snel contact op.