De proefles

Wanneer je voor een proefles bij CrossFit 7 Moutains komt ontvang je een korte rondleiding door de box en door de zaal. Tijdens deze rondleiding worden de hoofdtechnieken doorgenomen zodat jij als toekomstige member weet wat je tijdens de WOD’s (workout of the day) te wachten staat. Op deze manier heb je ook direct inzicht waarvoor de verschillende materialen in de zaal gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan medicine balls, kettlebells, het rek en barbells.  Verder krijg je tijdens de proefles een uitleg over het ontstaan van CrossFit en de filosofie achter deze trainingsmethode.

Na deze basisinformatie is het tijd om aan de slag te gaan. We starten met de eerste startersles. Tijdens deze startersles worden diverse basistechnieken verder doorgenomen. Nadat we de diverse technieken hebben geoefend is het tijd voor een korte workout. Na deze workout is het tijd voor een korte evaluatie over de zojuist gevolgde les.

Mocht de proefles positief zijn bevallen is het mogelijk een try-out pakket aan te schaffen en verder te gaan met de starterscyclus.

crossfit zevenbergen fit crossfit, fit, zevenbergen

Starterslessen

Wanneer gestart wordt bij CrossFit 7 Mountains kan niet direct worden deelgenomen aan de reguliere WOD’s. Bij CrossFit worden vaak complexe technieken uitgevoerd en is het belangrijk dat deze zo goed mogelijk worden uitgevoerd. Daarnaast is het lichaam vaak nog niet direct gewend aan de intensiteit van een CrossFit training. Om deze reden wordt door alle sporters gestart met een starterscyclus van totaal 5-7 lessen. Tijdens de eerste startersles wordt ingegaan op de basistechniek van de belangrijkste oefeningen binnen CrossFit. Deze startersles is verweven in de proefles, zoals door iedereen wordt gevolgd. De starterslessen zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:

  • Basistechnieken 1: Tijdens de eerste les, worden de absolute basisbewegingen aangeleerd en wordt voor het eerst kennis gemaakt met materialen zoals wij deze tijdens een reguliere CrossFit les gebruiken.
  • Basistechnieken 2: Tijdens de tweede startersles, gaan we de basisbewegingen uit de eerste les herhalen en verder uitbouwen naar wat complexere bewegingen. Verder worden ook de oefeningen aan het rek al wat uitdagender.
  • Basistechnieken 3: Ook gedurende deze les worden weer de technieken herhaald uit de eerste les. Verder gaan we nu nog een stapje verder met de complexiteit van de diverse bewegingen.
  • Deadlift wonder: De 4e startersles wordt de techniek van de deadlift behandeld.
  • Lifting fun: Ook de olympische lifts zijn een belangrijk onderdeel van CrossFit. Om deze reden wordt de techniek van deze lifts doorgenomen tijdens deze les.

Tijdens de starterslessen wordt gestart met het behandelen van een 4 á 5 tal technieken zoals die tijdens deze les centraal staan. Na het uitvoeren van de technieken wordt de les afgesloten met een korte workout. Na de workout is er uiteraard nog de gelegenheid om vragen te stellen.

12182713_1533273740297508_1953929868084675871_o crossfit, fit, zevenbergen

WOD uren

Wanneer de starterslessen zijn voltooid is het tijd voor het echte werk, de WOD uren. De WOD’s zijn vaak qua indeling hetzelfde ingericht als de starterslessen. Het eerste onderdeel van de les wordt tijd besteed aan een techniek of krachtonderdeel om daarna de les te besluiten met een onvervalste CrossFit workout. Tijdens deze workouts kunnen verschillende manieren van trainen centraal staan. Zo valt te denken aan AMRAP’s, For time workouts, EMOM’s of Tabata’s. Ben je benieuwd wat deze termen betekenen, schrijf je dan snel in voor een proefles.

Crossfit, zevenbergen, fit, fitness  Crossfit fit zevenbergen squat

OLY uren

Tijdens de OLY uren staan de olympische lifts centraal. Onder de olympische lifts vallen de snatch en de clean and jerk. Deze lifts komen vaak terug in CrossFit workouts en het oefenen van deze lifts is dan ook heel belangrijk. Daarnaast is het uitvoeren van deze lifts al een full body workout opzich. Dus wil jij je olympische lifts verbeteren, schrijf je dan snel in voor een OLY les.

Crossfit snatch zevenbergen fit    Crossfit, fit, zevenbergen

CrossFit Vintage (55+)

De CrossFit Vintage lessen bij CrossFit 7 Mountains zijn laag drempelig en vrijwel voor elk niveau toegankelijk. De intensiteit van de lessen is lager dan bij de reguliere lessen. Maar toch gaat iedereen weer met een voldaan gevoel naar huis. Tijdens deze lessen staat veilig bewegen en plezier centraal. Iedereen kan meedoen want oefeningen worden aangepast aan het niveau van de deelnemer. Uiteraard worden de basis CrossFit bewegingen aangeleerd. Maar ook dit wordt naar gelang de belastbaarheid van de deelnemer gedaan. Nieuwsgierig geworden? Neem contact op, of plan direct een proefles.

De locatie

CrossFit 7 Mountains is zo ingericht dat elk aspect van CrossFit aanbod kan worden gebracht. Door deze inrichting is het ook mogelijk onder een hogere intensiteit te trainen dan bij trainingsruimtes die daar niet op zijn ingericht. Zo ligt er een dempende vloer in de zaal en wordt er gebruik gemaakt van speciale CrossFit barbells (stangen) en bumper plates (schijven). Zo dat het geen probleem is wanneer de stangen met schijven na een succesvolle lift op de grond worden gedropt. Dit materiaal is namelijk specifiek voor deze doeleinden gemaakt. Verder is de zaal ruim 3 meter hoog om de officiële wallball hoogte volgens de CrossFit standaard te kunnen bereiken. Daarnaast staat er een rig (rek) waarbij het mogelijk is elke denkbare oefening uit te voeren, zoals deze terug komt binnen de CrossFit wereld. Denk aan de pull up, knees to elbows, toes to bar en de bar muscle up. Ook is de zaal ingericht met klimtouwen, ringen een airbike, airdyne en roeiers, zodat elke CrossFitter, zowel de starter als de gevorderde aan zijn trekken komt. Tot slot is de box onlangs uitgebreid met diverse Strongman artikelen. Denk aan farmer carriers, sandbags en diverse sleds. Bij onze box kun je elke gewenste training uitvoeren op elk niveau. Stap eens binnen en ervaar het zelf.